Zo kom je ontspannen de feestdagen door 

Yoga staat gelijk aan ontspanning. Of eigenlijk: na spanning komt ontspanning. En dat is ook zo’n mooi idee als je denkt aan de feestdagen. De afgelopen weken of maanden zijn druk geweest. Maar de periode tussen Kerstmis en oud en nieuw mag je ontspanning op zoeken. Maar hoe doe je dat ontspannen de feestdagen door komen? Ik vertel het je in deze blog. 

Ik nodig je allereerst uit om lekker een offline kerst in te gaan. Even geen social media. Of nog erger: een uur kwijt zijn aan het scrollen door Instagram bijvoorbeeld. Kies bijvoorbeeld een plek waar jullie een tijdje de mobiele telefoons neerleggen. En omdat deze kerst even anders dan anders is, kan je natuurlijk altijd nog even de laptop pakken om te facetimen. 

Zelf verwijder ik op zulke momenten mijn social media van mijn telefoon. Zodat ik ook niet in de verleiding kom. Want op de een of andere manier weet mijn vinger altijd z’n weg te vinden richting bijvoorbeeld Instagram. 

En moet je eens zien hoeveel tijd je dan overhoudt aan lezen, spelletjes doen of een goed gesprek. Ik schreef eerder al een blog over rituelen rondom Midwinternacht. Deze kun je ook allemaal mooi met kerst doen of in de week naar oud en nieuw rond. Benieuwd? 

Je leest hier de blog over Midwinter vieren (wat ook prachtig met kerst kan)

1. Kies bewust voor ontspanning

Je gaat al heel wat jaartjes mee op deze aarde. En waarschijnlijk heb je al heel wat feestdagen meegemaakt. En juist daarom is het ook belangrijk dat je weet hoe jouw feestdagen eruitzien als jij het mag bepalen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om op kerstavonds iets makkelijks te koken dat je volledig kan voorbereiden, zoals een kaasfondue. Krijg jij stress van lang in de keuken staan? Doe het dan niet. Vind jij het vervelend om op alle dagen van de feestdagen ergens anders te zijn? Doe het dan niet. Zo simpel is het dus! Als je weet waar jouw grenzen liggen. 

Als je voelt dat je stressniveau omhoogschiet, kies dan bewust voor ontspanning. Bijvoorbeeld door een yoga nidra sessie te doen. Of gewoon een ouderwetse powernap. Hou je telefoon dicht en ga in een prikkelvrije ruimte liggen. Ook muziek kan heel mooi zijn. 

Tip! Doe deze simpele  5 – 3 – 5 ademhalingsoefening

  • Adem langzaam in en tel in gedachten tot 5. 
  • Stop met ademen en tel langzaam tot 3 in je gedachten. 
  • Adem langzaam uit en tel weer tot 5.

2. Ontspannen de feestdagen door: ga bewegen 

Met de feestdagen eten we vaak meer dan normaal. En daar is helemaal niets mis mee, want eten is een belangrijk onderdeel om ontspannen de feestdagen door te komen. Zolang je natuurlijk bewust eet en geniet van wat je naar binnen stopt. Het is het feest van overvloed en daar mag je 100% van genieten. Juist daarom is het prettig om tussendoor te bewegen. Plan die lekkere kerstwandeling in het bos. Rol je matje uit voor een mooie yogaflow. Of doe een thuisworkout. Bewegen zorgt ervoor dat je stress uit je lijf kan. Daarnaast voel je je vaak ook weerbaarder. Zet foute kerstmuziek op en ga met z’n allen dansen in de woonkamer. 

3. Sta een uurtje eerder op dan de rest

Als je merkt dat je met de feestdagen overprikkelt raakt doordat je veel mensen ziet, kies dan bewust voor alleen-tijd. Bijvoorbeeld door een uurtje eerder dan de rest op te staan. Dit kan een heerlijk moment van stilte zijn. Ga lekker mediteren, een boek lezen, voor je uit staren of genieten van een kopje thee. Doe precies dat waar jij zin in hebt. Het is een mooie stille basis voor de rest van de dag. 

Wat betekent kerst voor jou?

Ontspannen de feestdagen door? Door alle commercie rondom Kerstmis vergeten we soms waar kerst nu eigenlijk om draait. Zijn met de mensen van wie je houdt. Op afstand of niet. Fysiek of in je hart. Het draait niet om een perfect kerstmaal, een mooie kerstboom en een nieuwe outfit. Door voor jezelf de vraag te beantwoorden wat kerst voor jou betekent kan je letterlijk soms even stilstaan. Want als alles wegvalt, wat blijft er dan over? Dát is kerstmis. Warmte zoeken bij de mensen van wie je houdt. Of stilstaan bij waar je blij van wordt. Met een lach en een traan. 

Ik wens je fijne feestdagen waarbij je rust vindt. Tot rust komen is namelijk niet alleen fijn voor jezelf. Als je goed voor jezelf zorgt kan je ook weer vanuit een andere energie er voor andere zijn. Nee zeggen is ja zeggen tegen jezelf. Ook tijdens de feestdagen mag dat.