Een ode aan het lichaam + tips om lief voor jezelf te zijn

In januari lijken we strenger voor onszelf te zijn dan alle maanden hiervoor of hierna. Maar wat nou als je goede voornemen is: lief voor jezelf zijn? Dé maand waarin we zeggen: alleen nog maar gezond eten, vanaf nu geen gesnoep meer en ik ga drie keer per week sporten. We zijn zo onnodig streng voor onszelf in januari, dus vandaar een ode aan het lichaam!

Het lichaam. Ik heb in mijn leven mijn lichaam uitgehongerd, volgestopt, uitgeput en de huid vol gescholden. Ze was nooit goed genoeg. Het was een lange weg om het te leren lief te hebben. Echt liefhebben. Niet liefhebben omdat je partner je mooi vindt of omdat je ouders van je houden en het hun pijn doet dat je je lichaam niet mag. Maar liefhebben van binnenuit. Voelen dat je goed genoeg bent en zien dat je lichaam mooi is zoals het is. 

Want eerlijk: je lichaam is een geniaal bouwwerk dat precies weet samen te werken op alle niveaus.

Body positivity is hier en is ook in 2022 niet meer weg te denken. Ik vind dat zo bijzonder! Het doet mij niet alleen goed, maar ik weet dat alle vrouwen periodes hebben dat ze zichzelf niet mooi vinden. Meer echte lichamen zien helpt. Lichamen zonder photoshop, lichamen zonder plastische chirurgie. Lichamen die écht zijn. Met een vetlaagje, putjes, streepjes. Mooi en precies goed. Ieders op zijn eigen manier. Niet denken in (te) dik of (te) dun. 

Lief voor jezelf zijn en goede voornemens

Ik wil je graag laten zien dat goede voornemens niet compleet lariekoek zijn. Je wil goed voor jezelf zorgen, mind en body, en dat is alleen maar goed. Deze tips kunnen helpen zonder dat je direct hals over de kop je hele leven moet veranderen. Want van nul keer sporten naar 3 keer sporten in de week, is op langer termijn niet haalbaar. Anders had je het waarschijnlijk al wel gedaan. Verandering komt in kleine stapjes en goed voor jezelf zorgen is wat anders dan jezelf in een ritme en stramien drukken dat nu nog niet bij je past. Deze tips zijn makkelijk haalbaar.

1.    Drink een maand geen alcohol 

Ooit werkte ik in een studentencafé en dronk ik meerdere keren per week. December was vaak het hoogtepunt waardoor ik merkte dat ik in januari behoefte had aan even niet. Ik dronk meestal in januari 3 tot 4 weken niet. Tegenwoordig wordt dit ook wel Dry January genoemd. Goed voor je lichaam en je geest. Na verloop van tijd voel je dat je je fitter en scherper voelt, het verbetert je weerstand, je huid gaat stralen, soms val je zelfs een beetje af en je krijgt er een beter seksleven door. Bovenal krijg je lever even rust en kan die zichzelf als het ware resetten. 

Zelf drink ik tegenwoordig nog heel af en toe, alleen als ik er écht zin in heb. Ik heb liever een lekker vers kopje cappuccino. Eigenlijk heb ik nooit zo goed tegen alcohol gekund. Al na een drankje word ik heel rood en warm. En ik voel me vaak de dag erna niet fit en lekker. Je kan een alcohol-intolerantie hebben. Probeer daarom eens even niét te drinken. Hoe voel je je dan? 

2.    Wandel dagelijks tussen de 5.000 en de 10.000 stappen 

Sporten en bewegen liggen heel dicht naast elkaar. Je kan daarom ook, als je wilt bewegen, ervoor kiezen om te gaan wandelen. Als je meer dan 30 minuten achter elkaar wandelt, dan gaat je verbrandingsoventje al aan. Je krijgt vitamine D door de buitenlucht en je kan ondertussen nog een fijne podcast of meditatie luisteren. Je bloeddruk wordt lager waardoor je je minder gespannen voelt en meer rust ervaart. Goed voor je bloedsuikerspiegel en je helpt je spijsvertering op weg. Waardoor ook je stoelgang verbetert. Dus weer of geen weer, trek lekker je hardloopschoenen aan of je wandelschoenen en ga er op uit!

3.    Mediteer 3 tot 4 keer in de week 

Mediteren kan je leren, net zoals lief voor jezelf zijn. Door een paar keer per week te mediteren verminder je stressklachten, negatieve denkbeelden en gedachtes leer je loslaten, je krijgt meer energie en je concentratievermogen wordt beter. En mediteren kan je al doen door een paar minuten per dag de tijd ervoor te nemen.

Wil je deze maand extra lief zijn voor je zelf? Ik heb een meditatiepakket ontwikkeld waar je maar liefst 6 video’s krijgt die bijdragen aan meer zelfliefde. Het pakket staat uit ademhalingsoefeningen, geleide meditaties, intuïtieve oefeningen, visualisaties en geleide oefeningen. En kost 9,99. Klein bedrag om jezelf op weg te helpen naar meer zelfliefde en ontspanning in deze maand! 

Koop hier het meditatiepakket en kom direct in meditatiehouding!

6 geleide meditaties voor meer body positivity
(9.99 euro)

Geleide meditaties helpt jou om liever te denken over je lichaam. En vanuit hier mooie zaadjes te planten in jouw onderbewustzijn als eerste stap naar meer zelfliefde. Leer lief voor jezelf zijn.

Dit zit er in het pakket:

  • Visualisatie – place of happiness
  • Dagelijks incheckmoment – positieve gedachtes
  • Meditatie – Ik ben…
  • Mindfulness-opdracht – Body Check
  • Connectie met je lichaam door middel van polarisatie
  • Oefenen in dankbaarheid

Direct te downloaden!

4.    Doe aan yoga nidra 

Yoga komt in zoveel verschillende vormen en yoga nidra is een heel prettige variant. Het wordt ook wel slaap van de yogi’s genoemd. Perfect om te doen na de drukte van afgelopen maand. Want quarantaine of niet, de feestmaand vergt altijd veel van je energie. Het is een vorm van yoga die, als je het goed uitvoert, gelijk staat aan 4 uur diepe slaap. Je kan dus werken aan een verfriste en uitgeruste versie van jezelf. Je creëert meer rust, je kan dieper slapen, het is goed voor je concentratie en het geeft meer rust en creativiteit. Maar ook energie én het versterkt je immuunsysteem.