5 veelgestelde vragen over mediteren 

Niets zo fijn dan je yogamat uit rollen, plaatsnemen op je meditatiekussen en dan als een soort zenmaster in hogere sferen terechtkomen. Toch? Maar wanneer kan je nu eigenlijk het beste mediteren en wat zijn de voordelen? Waarom is het zo lastig? En is mediteren nu eigenlijk wel iets voor jou? In deze blog geef ik jou antwoord op de vragen over mediteren.

In deze blog geef ik jou antwoord op de 5 veelgestelde vragen over mediteren die ik vaak krijg. Deze vragen zijn:

  • Wanneer kan je het beste mediteren? 
  • Wat zijn de voordelen van mediteren? 
  • Welke meditatie doe je het beste in de avond? 
  • Waarom is mediteren zo lastig? 
  • Is mediteren wel wat voor mij?

1.    Wanneer kan je het beste mediteren? 

Laten we vooropstellen dat het beste moment om te mediteren het moment is dat je ook daadwerkelijk op je matje plaatsneemt. Soms kunnen we zo op zoek zijn naar het perfecte moment dat we voorbijgaan aan alle momenten waarop we ook hadden kunnen mediteren. Dat moment hoeft dus allesbehalve perfect te zijn. Sterker nog; het mag imperfect zijn. Zo kan je een minuut focussen op je gedachten als je op het toilet zit. 

Toch blijft de ochtend het allerbeste moment om te mediteren. Dat komt omdat heel de dag nog voor je ligt. Door in de ochtend te mediteren zal je merken dat je focus en ontspanning door de dag heen kunt meenemen. 

2.    Wat zijn de voordelen van mediteren? 

De voordelen van mediteren vormen samen een lange lijst. Zo is de definitie van mediteren, opgeschreven door Dhyana in het Sanskriet en daarna vertaalt, als volgt: “Meditation is a precise technique for resting the mind and attaining a state of consciousness that is totally different from the normal waking state. It is the means for fathoming all the levels of ourselves and finally experiencing the center of consciousness within.”

Meditatie is dus een manier om je mind te trainen. Hierdoor krijg je meer bewustwording kun je beter jouw gedachten en emoties ervaren. Je merkt dat je houding tot problemen verandert. Hierdoor ontstaat er letterlijk meer ontspanning. Je leert observeren. Verder voorkomt het depressies. Je zal merken dat je focus en concentratie beter worden en je immuunsysteem wordt sterker. Lagere bloeddruk én je gaat beter slapen en de kwaliteit van leven gaat omhoog. Reden genoeg om een poging te wagen, toch? 

3.    Welke meditatie doe je het beste in de avond? 

Van sommige meditaties wakker je juist je hersenactiviteit aan. Daarom zijn veel meditaties niet verstandig om net voor het slapen te doen. Als je de dag rustig wilt afsluiten zou je een aantal Yoga Nidra-oefeningen kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een bodyscan. Op deze manier zorg je ervoor dat je elk lichaamsdeel even aandacht geeft. Hierdoor zak je vaak in een diepe en fijne slaap. In de online training Start jouw Yoga Journey vind je een gratis yoga nidra-sessie om lekker bij in slaap te vallen. 

Wat ook lekker kan zijn is de dag afsluiten met een stukje schrijven. Schrijf op wat je die dag hebt meegemaakt en wat je graag achter je laat. Schrijf ook op waar je dankbaar voor bent en welke intenties je de nieuwe dag in mee neemt. Schrijven en focussen op je lichaam zorgen ervoor dat je ademhaling zakt waardoor je hoogstwaarschijnlijk veel lekkerder kunt slapen! 

Vragen over mediteren
Ik gebruik zelf de mooie spullen van Superyoga.nl om te mediteren.

4.    Waarom is mediteren zo lastig? 

Mediteren is niet per se heel lastig. Soms maken we het onszelf ook gewoon veel te moeilijk. Dat komt omdat we bijvoorbeeld direct tegen onszelf zeggen: vandaag ga ik 30 minuten zitten. Wist je dat ze vroeger yoga deden om juist hun lichaam klaar te stomen om te gaan mediteren. Vandaag de dag doen we het eerder andersom. We gaan eerst mediteren en dan yoga doen. Mediteren is net zoals lopen of zwemmen. Je kan het niet direct en je moet oefenen. Maar als je het eenmaal kan is de kans groot dat je het niet verleert. Ook al loop je ook niet direct een marathon zodra je kan lopen, toch? Precies. Je moet trainen! En dat doe je het beste door steeds rustig te beginnen. Begin met een paar minuten mediteren en breidt dat dan langzaam uit. 

5.    Vragen over mediteren: is mediteren wel wat voor mij? 

Ja. Mediteren is voor iedereen en iedereen kan baadt hebben mij regelmatig mediteren. Vragen over mediteren, waaronder de vraag: is mediteren wel wat voor mij krijg ik heel vaak! Heel lang had mediteren een soort grijze wollensokken imago. Maar dat heeft mediteren al lang van zich afgeschud. Elke zelfbenoemde guru doet aan mediteren. Nee alle gekheid op een stokje, mediteren is echt goed voor iedereen. Jong en oud. Wie je ook bent, wat je ook doet. Je kan je eigen kwaliteit van leven verhogen door regelmatig te oefenen met mediteren. Dus 100% dat mediteren ook voor jou is. 

Wil jij meer weten over mediteren of het proberen? Je kan nu gratis deze avondflow downloaden!