Het achtvoudige pad: yoga integreren in je dagelijkse leven

Ik geloof dat yoga meer is dan alleen op de mat staan. En het achtvoudige pad sluit hier mooi op aan. Je kunt ze zien als een soort leefregels, of als de Tien Geboden uit de Bijbel. Het klinkt ergens logisch om ernaar te streven, maar toch is het lastig. Door je bewust te zijn van de regels, is het al makkelijker om ernaar te streven. Tijdens mijn yogaopleiding in India leerde ik meer over het achtvoudige pad van Patanjali. Het vindt zijn oorsprong in de Ashanga yoga, waar ook weer de basis van Hatha yoga ligt. Het is een prachtige lijst met mooie leefregels om naar te streven. Als een soort stip op de horizon. 

Het achtvoudige pad bestaat uit 8 onderdelen. Deze onderdelen vormen samen het geheel van yoga. Het vertelt je niet alleen wat je moet doen tijdens het beoefenen van yoga, maar hierdoor ontdek je ook meer waar yoga nu eigenlijk echt omdraait. En dat is dus niet het aanraken van je neus met je tenen. 

Stap 1: Yamas

Het eerste punt van het achtvoudige pad draait om aardig en respectvol naar je medemens zijn. Dit punt is weer opgedeeld in een paar andere punten. Namelijk dat je geen geweld mag gebruiken naar anderen en dat je liefdevol en aardig bent. Doe je dit? Dan krijg je ook minder agressie terug. Je spreek altijd de waarheid. De woorden die je kiest en gebruikt bepalen de energie en daarnaast doe je wat je zegt. Je steelt niet van anderen, maar ook niet van jezelf. Hiermee bedoelen ze spullen, maar ook integriteit en respect kun je stelen. Ook van jezelf door bepaalde daden. Het vierde punt is dat je je energie op de juiste manier dient te gebruiken. Het verdelen van je energie betekent bijvoorbeeld dat je niet gaat drinken en stappen wanneer je weet dat je moe bent of de volgende dag iets belangrijks hebt. Je geeft ook niet alleen energie aan een ander, je bewaart ook energie voor jezelf. Balans is key hierin. Het laatste punt van yamas is dat je vrij van hebzucht bent. Hierbij draait het om verlangens. Kun je jouw verlangens weerstaan? Maak je keuzes op de lange termijn of op de korte termijn? Als je bijvoorbeeld ineens een craving hebt, kies je dan voor een zak chips? Lekker op de korte termijn, maar natuurlijk niet goed op de lange termijn. 

Stap 2: Niyamas 

Waarbij Yamas meer gericht is op de buitenwereld, is niyamas dat meer op jouw binnenwereld. De 5 niyamas zijn simpel:

  • Zorg goed voor je lichaam, houd het schoon en puur. Net zoals je geest.
  • Wees tevreden met de dingen die je hebt. 
  • Beheers je geest en kies voor een sober leven. 
  • Maak tijd voor zelfreflectie en zelfbewustzijn. 
  • Besef dat er meer is in dit universum dat groter is dan jijzelf. Dit kan voor jou God zijn of Allah, maar ook de krachten van het universum. 

Stap 3: Asana

Nu komen we bij het stukje wat je op de mat doet. Asana betekent houding. En het zijn de vele houdingen die we doen tijdens yogalessen. Deze houdingen zijn niet bedoeld om fit te worden, dit is slechts een extra effect ervan. De houdingen zijn namelijk eigenlijk bedoeld om de aandacht naar binnen te keren. Dus dat je controle krijgt over je lichaam, geest, adem en hart. 

Stap 4: Pranayama

Prana betekent levensenergie. Deze energie zit in alles. In ons, in de natuur en in dieren. Hierdoor kunnen we leven en ademen. Pranayama betekent eigenlijk dat je ademhaling goed en juist is. Waardoor je beter en rustiger kunt leven. Daarom is ademen tijdens een yogales zo belangrijk. 

De eerste 4 stappen van het achtvoudige pad zijn vooral heel praktisch en kun je vooral doen, waardoor je meer yoga in je dagelijkse leven weet te integreren. De andere 4 zijn meer gericht op het bereiken van een hoger niveau. Bijvoorbeeld wat Boedha deed. Dat is misschien niet voor ons allemaal haalbaar, maar het is wel interessant om er mee bezig te gaan. Als we al 1% weten te integreren in ons dagelijkse leven, maken we het onszelf ook 1% makkelijker. Toch? 

Stap 5: Pratyahara

Je minder laten afleiden door de prikkels van je zintuigen, oude yogi’s gebruikten dit om zich beter te kunnen focussen op hun houdingen en meditatie. En in de wereld waarin we nu leven, zijn er natuurlijk constant prikkels. Niet alleen van onze telefoon bijvoorbeeld. Maar ook van het eten. We zijn gewend om meer e-nummers te eten. We worden constant geëntertaind door televisie, radio en muziek. Maar dat blijft erover als je alles weg doet? Dan worden we onrustig. En daarom goed om eens in de week een complete offline dag te hebben. Lekker mediteren, wandelen en lezen. Leven zonder schermpje. 

Stap 6: Dharana 

Dit punt is wat lastiger, het gaat namelijk om het volledig kunnen focussen op één punt. En hoe beter je wordt in het focussen op alleen je ademhaling bijvoorbeeld of op een mantra, hoe meer je jouw gedachten kunt kalmeren. En dat kalmeren is dan natuurlijk wel weer heel erg fijn. Dit punt kun je trainen door regelmatig ademhalingsoefeningen te doen. 

Stap 7: Dhyana 

Na ademhalingsoefeningen komt het trainen met meditatie. Dit is het punt waarop er (ooit) helemaal geen gedachtes meer zijn. Meer in het hier en nu kun je niet zijn. En daardoor ervaar je volledig wat je nu aan het doen bent. Dat is mindfulness pur sang! 

Stap 8: Samadhi 

Als je alle bovenstaande punten van het achtvoudige pad hebt geïntegreerd in je dagelijkse leven, kan het zijn dat je tot het laatste en achtste punt komt: namelijk het samensmelten van alles om je heen. Je lichaam, zintuigen en geest zijn volledig één en je voelt je volledig verbonden met alles om je heen. Daarom zijn ook alle onderdelen gelijk aan elkaar. Het een is niet beter dan het ander en je werkt aan alle onderdelen tegelijkertijd om deze samensmelting te creëren. Dit gevoel kan je soms overvallen. Het kan ervoor zorgen dat je helemaal ontspannen en in het reine bent. Het is een momentopname, een geluksgevoel, een vlaag van mindfulness. 

Haal jij alles uit je yogaflow?

Benieuwd hoe je meer diepgang in je yogaflow kunt krijgen? Lees alle tips en diepgaande inzichten om meer uit jouw yogaflow te halen in dit gratis e-book.